Saturday 18 August 2012

Update: Trend harga emas dari Mei ke Ogos 2012



Salam dan selamat Sejahtera Semua!

OK, sikit update berkenaan harga emas dalam tempoh 3bulan tok. Berdasarkan graph rah debah tok, kita dapat diat:

Update pada 17 Aug 2012
Line Resistance sangat kuat bertahan di 1633. dah 3bulan harga emas cuba mok lepas dari R 1633 tok. mun lepas jak R1633, or berik lah 1650. ada potensi besar harga emas akan nait menghampiri R1700/1800 at least.

Dalam masa yg sama, Line Support pun sangat kuat bertahan di 1549. Ada pun percubaan untuk turun ya berlaku 7 kali dalam masa 3bulan tok, penurunan ya bermain di sekitar 1549 ajak. Jika harga turun limpas 1549, maka standby jak utk molah pembelian besar-besaran :) Kenak beli besar-besaran? Sebab, ktk sik perlu tunggu harga nait cecah 1900 bok untong. cukup sekadar harga nait balit lepas spread 5%~8% jak ktk dah balit modal :)

Soalan yang timbul nektok, adakah anda telah rugi apabila sik paham dan sik tauk baca graph? adakah anda rugi mun sikda masa nak nangga grap jak2 siang malam ngecek harga? Jawapan nya, TIDAK. Kenak? Sebab, harga emas dah nait lebih 500% sejak 10tahun lepas. Dengan kata lain, simpan ajak sik payah polah apa-apa pun simpan emas masih juak menguntongkan :) Setuju sik?

Harga emas semenjak tahun 2001. Setiap line merah bermaksud 1 tahun.
So, dari ctok dapat kita simpul kan bahawa, Pelaburan Emas adalah satu jenis pelaburan yang pasti menguntongkan dari semua segi :)

Note: Jika anda berpeluang menjual emas ya pada masa harga mahal, sila kan. jangan tunggu. Simpan CASH ya, bila harga turun balit, ktk boleh beli lagik. Dalam jangka panjang, ktk dpt menikmati keuntongan jual beli emas ya berkali adalah lebih baik dari ktk beli sekali dan simpan selamak 5tahun.. dan hanya jual pada tahun ke 5. ktk tetap juak untong. Tapi ktk hanya untong sekali ya ajak dalam masa 5tahun ya :) Boleh refer artikal,  Buat untong dengan Pelaburan Emas for dummies!

No comments:

Post a Comment