Sunday 19 August 2012

Syariah Compliances dalam pembelian emas?


Ada kenalan kamek nanyak di FB:
Assalam bro.thnks for the add.nak nanyak pasal PG.syariah compliances kah? lom nemu statement gik.tq 

Jawapan kmk: 
Wkslm Tuan. PG hanya nyedia platform jual dan beli emas fizikal utk pelaburan. Dimana setiap transaksi di lakukan dalam bentuk Cash dan pelabur akan menerimak emas fizikal utk di simpan rah tangan pelabur dikpun. The idea is, pelabur beli emas masa murah. Simpan. Dan jual bila harga mahal :) mun kita generate sigek question yg berbunyi, mun kita meli emas rah kedey emas di pasar(kedey biasa lah, habib jewal, tomei, poh kong etc), utk di simpan as pelaburan, perlu sik nya syariah compliances sebelum kita boleh membeli nya? 

Selagi proses jual beli itu sendiri ada akad emas (LoCK) yg sah. Wujud Penjual dan pembeli yg bersetuju dgn deal yg telah termetrai. tanpa paksaan atau deal yg berat sebelah. Wujud emas nya. (bukan emas dlm buku or online. Bayar emas tapi dpt buku), maka sikda masalah lah transaki emas tersebut :) 

PG nyedia platform pelaburan emas yg terbaik di Malaysia. Sbb? Di PG, harga emas update setiap 20min base on harga LIVE emas dunia. Harga yang lebih murah dari harga emas pasaran. Spread jual balik yg rendah. Boleh LOCK jual dan beli balik at any time 24/7. Dgn kata lain, di PG, pelabur emas dpt memaksima kan keuntongan dan minimize cost related.

No comments:

Post a Comment