Friday 8 June 2012

Apa itu Spread?

Salam dan Selamat sejahtera semua pembaca. Alhamdulillah, sekali lagi kmk berada di rumah untuk bercuti selama 5minggu lepas habis kan 5 minggu yang lepas bekerja. Insyallah kmk akan gunakan kesempatan tok untuk berkongsi lebih banyak ngan ktk org semua :)

Kali tok kmk mok kelaka tentang Spread atau Susut Nilai. Apa yang di maksud kan dengan spread tok owh?

"Spread adalah perbezaan harga beli dan harga jual" 

Camney ngira spread?
Biru - Harga Beli. Hijau - Harga Jual Balik


Cara ngira spread adalah seperti berikut:

= [(PG Sell - PG Buy) / PG Sell] x 100%

Setelah polah calculation as per rumus di atas, ktk akan dapat tauk spread utk setiap product PG seperti yg telah kmk ringkas kan di bawah. Kesimpulannnya, makin berat emas atau perak ktk beli, semakin kecil spread nya :)




GOLD BAR PRODUCT 999.9 / 24karat:

10g = 8.0%
20g = 6.0%
50g = 5.5%
100g = 5.0%
250g = 4.5%
500g = 4.5%

GOLD DINAR PRODUCT 916 / 22karat:
1 dinar = 6%
2 dinar = 6%
5 dinar = 5.5%
10 dinar = 5.0%

i-SERIES JEWELLERY PRODUCT 916 / 22karat (padu):
10% untuk semua item

D-SERIES PRODUCT 916 / 21karat:
18% untuk semua item

SILVER BAR PRODUCT 999:
100g silver = 15%
250g silver = 14%
500g silver = 13%
1kg silver = 12%

SILVER DIRHAM PRODUCT 999:
10 dirham = 16%

Maksud nya.. bila ktk beli emas atau perak ngan kmk dan simpan emas ya.. ari ktk jual emas ya kelak, kmk akan beli balit emas ktk pada harga semasa dgn kadar spread yg telah di tentu kan base on apa item yg ktk mok jual balit as per Harga Live Update Public Gold yg di update setiap 20minit sekali.

Jadi nektok kita dah tauk bahawa, spread dapat di kira dgn menolak harga beli dan harga jual balik. Selalu nya rah kedey emas biasa especially di Malaysia, ktk sik tauk berapa spread sidak, kecuali mun ktk tanyak ngan penjual ya dikpun, bok dak nya akan madah. ya pun sidak sik ada fix figure berapa %. Selalu sidak akan berik kurang lebih kurang lebih jak. Namun demikian, ktk dpt mengagak berapa % spread sidak dgn ngira cara yg sama as per rumus di atas :)

Salah satu kedai Emas di Brunei yg memaparkan kadar spread mereka. 30% wow! Simpan 5tahun baru untong maa :)
Kenak kedey biasa sikda madah berapa spread nya? adakah ya satu kesalahan? adakah satu penipuan? SIK. SIKDA SALAH pun mun sidak sik madah spread sidak berapa. Sebab apa, sidak just mok jual emas. sidak sikda intention nak meli balit emas ktk sbb sidak nya peniaga emas perhiasan. sidak sikda nyedia platform jual beli emas utk pelaburan macam di Public Gold. di PG, kmk org menjual dan membeli emas untuk Pelaburan. Bila pelaburan, adalah sangat penting kita tauk nilai spread in order mok menentukan kadar keuntongan kita sebelum memulakan pembelian Emas. Oleh itu, sik keterlaluan utk kmk madah, Public Gold menyediakan platform Pelaburan Emas Fizikal yang terbaik di Malaysia! :)

Sigek soalan last, Penting kah SPREAD tok?
Spread sangat penting. Bagi pelabur, semakin kecil semakin bagus sebab cepat untung. Bagi peniaga semakin besar semakin bagus sebab banyak untung. Both are correct from different perspective.

Istimewa utk pembaca semua, ktk semua dijemput utk 'Ask to Join' group kmk di EmasPGSarawak di Facebook! untuk bertanya lebih lanjut dan furthur discussion untuk apa-apa soalan yang bermain dalam minda ktk. Insyallah, kmk dan rakan-rakan yang lain akan tolong jawap dan explain sebaik mungkin sampey ktk paham.

Artical by:

Azrul Azmil Perali
Kuching, Sarawak, Malaysia.
08 June 2012, 14:43hrs

No comments:

Post a Comment