Thursday 10 May 2012

Hutang yang baik adalah?

Salam dan selamat sejahtera semua. Post kali tok kmk mok berkongsi ngan ktk orang berkenaan Hutang. ok, Dalam keadaan biasa, banyak orang berhutang sebab dengan cara berhutang, kita dapat lebih cepat mendapat apa yang kita impikan dan memenuhi keperluan hidup kita. Kamek yakin hampir semua orang berhutang. termasok lah kmk dikpun :)

Apa itu impian/keperluan yang di maksudkan? Boleh jadi
  • memiliki rim sport pada kereta anda utk nampak lebih bergaya
  • renovate rumah sedia ada utk lebih selesa
  • untuk belanja kawin
  • untuk pergi melancong ke Europe
  • meli kereta / motosikal
  • anda nyatakan impian/keperluan anda..
Semua yang listed ya adalah bersifat untuk mencapai impian/keperluan peribadi. Sik salah pun. boleh jak di polah. Apa pun tujuan ktk nak molah loan, memang totally hak anda. Ktk berhak ke atas apa yg ktk mau dalam hidup dan posting tok di tulis bukan lah utk mengajar ktk apa yg perlu di polah dengan hutang.. Tapi kmk akan share salah satu knowledge geney hutang tok boleh jadi menguntongkan? Kmk yakin dan percaya ramai dari pembaca yang ingin tauk lebih lanjut geney cara nya sebab ya tujuan utama ktk click posting tok bila diat title nya dan terus membaca sampey abis. kan? :)

So kmk akan provide contoh dan kes study utk memudahkan pemahaman ktk pembaca-baca yang di hargai sekalian.

Kes Study:
Sorang kawan lama orang Sabah, sama study ngan kmk rah Politeknik Kuching bertanyak ngan kmk masa session teh tarik talk di Kota Kinabalu, Sabah suatu ketika dulu..

"Rul, saya suda baca ko punya artikal Bos, apa untong jadi dealer? bah itu ari. Saya rasa saya mau ba jadi itu dealer mcm kau ni. Saya ni CASH ada. tapi nda cukup bah mau jadi dealer. Itu lah sekarang saya mau tanya sama kau, kalau saya buat Personal Loan RM20,000 di Bank Rakyat utk jadi dealer berbaloi nda? suda jua sekarang PG mau buka branch suda di Jalan Sulaman sana. Itu la saya rasa rugi kalau aku nda ambil peluang ni jadi dealer"


Jadual kadar pinjaman balik pinjaman Bank Rakyat di ambil dari Google
  
Berdasarkan jadual di atas, Jika kawan kmk tek molah loan RM20,000 selama 5tahun, nya bayar RM425/bulan selama 5tahun dan total up jumlah yang dibayar termasok keuntongan oleh pihak bank sebanyak 5.5%, adalah berjumlah RM25,500. Setuju sik?

Ok, jum kita kaji balit.. dalam keadaan biasa, jika Loan tok di polah utk mencapai impian atau keperluan, kita akan memperoleh impian itu dgn cepat hanya dgn membayar cost RM425/sebulan sebagai harga keatas tercapai nya sesuatu impian itu.. Setuju? kelebihan nya? ktk mencapai apa yang di impikan, tetapi keburukan nya? Impian tok selalunya bersifat sementara. ktk hanya mencapai nya masa ya jak. lepas ya impian sik mendatangkan keuntongan yg bersifat jangka panjang. 

Graf harga Emas dari 5tahun lepas: source www.kitco.com on 9 May 2012
Dalam kes pertanyaan kawan dari Sabah kmk tek, nya minjam RM20,000 utk di convert meli Emas. Dengan kadar kenaikan harga emas sebanyak 195.13% sejak 5tahun lalu, pada tahun ke 5, kawan kmk ya dah mayar RM25,500 ketas loan nya. tapi, nilai Emas yg di simpan nya dah nait 195.13% bersamaan RM59,026 pada tahun yg ke-5. Berbaloi ka bayar RM25,500 utk benda yg bernilai RM59,026?

YES. BERBALOi!! Jadi dapat kita simpulkan bahawa, hutang yang baik adalah hutang keatas aset yang akan mengandakan wang anda! - Simple Point tapi make big different jika ktk start polah nektok :)

Dan jangan Lupak, dalam masa 5tahun ya, dah pelbagai keuntongan lain gik hasil dari pelaburan Emas yg udah dinikmati oleh kawan dari Sabah ya tek. dah nya dah jadi dealer PG dpt komisyen 1~2%, komisyen buy back 0.5% dan keuntongan Buy back 5~15% utk item Emas dan Perak di PG :)

TO BE CONTINUE... Next Episode -> Hutang yang baik adalah? (version cara bayar)

Artical tok mungkin related.. yakni geney nak memaximumkan keuntongan pelaburan emas anda :)
-> Buat Untong dengan pelaburan emas for dummies?

Artical by:

Azrul Azmil Perali
Offshore location..
09 May 2012, Wednesday,
20;20hrs, GMT+3:00, Qatar.
Maydan Mahzam Field
Surface Coordinate
N:2,831,436.56M
E: 656,787.57M




1 comment: