Friday 9 March 2012

Kelebihan Simpanan Emas berbanding Simpanan Wang kertas?

Salam Semua dan selamat sejahtera semua.. kali tok kmk mok share kenak bagus gik simpan Emas berbanding simpan CASH?

Umum mengetahui bahawa emas ada satu logam yg mahal dan sangat bernilai. sesiapa yang memiliki nya akan ada rasa bangga dan gah dalam dirik pemilik nya walau anda hanya menyimpan 10gram emas. Berbeza dgn Wang kertas. anda hanya akan rasa hebat bila anda ada banyak CASH. Utk mendapat kan banyak CASH, anda perlu mula menabung dan menyimpan wang. Jumlah tanbungan anda akan bertambah benyak bergantung dgn berapa banyak anda simpan wang anda dgn penuh taat dan dispilin. Makin banyak anda simpan, makin banyak jumlah nya. tapi tidak pada nilai nya.. kenapa?

Sbb anda akan perlukan lebih banyak wang kertas utk menampung kos sara hidup yg semakin meningkat. Bila harga minyak naik, semua harga barang keperluan akan turut naik. jika dulu RM1000 gaji sebulan di kira besar... adakah RM1000 sekarang masih besar? anda akan rasa tekanan tak cukup wang kan? itu yg saya maksud kan.. jika anda menabung CASH, simpanan anda bertambah pada jumlah nya tapi tidak pada nilai nya :)

Setuju sik ngan gamba tok?

Bagaimana pula simpanan EMAS? bila anda beli emas dan anggap itu sebagai simpanan, simpanan dlm bentuk emas ini akan bertambah nilai nya tanpa anda perlu berusaha utk menambah nilai nya mcm simpanan CASH. kenapa? sebab harga emas semakin hari semakin mahal :) jika dulu anda ada simpan 100gram emas. anda beli pada harga RM11,000. hari ini, 100gram emas anda masih sebijik 100gram yg pada jumlah yang sama. tapi harni ia telah bernilai RM18,000. yang mana jika anda jual 100g itu hari ini, anda sudah berkali ganda menyimpan lebih banyak Simpanan berbanding simpanan wang kertas. setuju tak? :)

Anda juga boleh ikut cara Hj Kep :)

Selain itu, EMAS kalis Inflasi. Ini berlaku kerana, nilai emas terus naik dalam jangka masa panjang. Sementara nilai duit terus turun. kenapa? kmk akan terang kan dalam artikal kmk yg akan dtg :)

Write by:

Azrul Azmil Perali
Offshore location..
22:00hrs, GMT+3:00, Qatar.
Maydan Mahzam Field
Surface Coordinate
N:2,831,436.56M
E: 656,787.57M

No comments:

Post a Comment